Black Friday, YAY or NAY?

Black Friday, YAY or NAY?

Blog, creatie en foto’s van Anouck @ansje

Acties en koopjes!

Ze zijn overal, aanbiedingen, acties, kortingscodes. In de supermarkt, bij winkelketens, gratis verzenden online, stapelkortingen en meer. Regelmatig krijg ik de vraag of er een korting is of aankomt. Het lijkt erop dat we er aan gewend zijn aan de korting cultuur. Begrijpelijk, want we zien het overal! Ook bij Ansje heb ik met enige regelmaat een actie of aanbieding. Wel merk ik dat ik met de acties sinds het bestaan van Ansje nu bewuster mee omga. Waar het in het begin een manier was om de aandacht te krijgen voor de webshop en om de omzet te verhogen die nodig was om te kunnen groeien. Winacties, give-aways, korting etc. Denk ik nu beter na waarom een korting, wat wel en wat niet. Bijvoorbeeld als bedankje voor vaste klanten door dit in nieuwsbrieven te melden. Om stoffen die minder goed verkopen korting te geven zodat ze niet als ‘dead stock’ eindigen. De reguliere prijzen van de stoffen zijn fair, de marges zijn klein en niet meedoen aan het ‘gratis verzenden geweld’ is geen optie. Dus we kiezen bij Ansje de acties zorgvuldig uit, zodat de omzet gezond blijft en we ook iets kunnen verdienen in plaats van quitte draaien. En ja ‘iets’ want het is hard (veel) werken, voor een klein salaris, met veel plezier en geen pensioenopbouw. Dat is een bewuste keuze, maar het mag best gezegd worden.

Duurzame shop en Black Friday?

Dit jaar bedacht ik mij al de hele tijd wat ik dan toch met Black Friday aan moest. Het voelt een beetje dubbel om de (over)consumptie aan te wakkeren, terwijl ik tegelijkertijd probeer te stimuleren om na te denken over de aankopen. Wat ga je maken, wat heb je nodig, wat is een eerlijke stof die je kunt gebruiken. Daarnaast kies ik ervoor om in te kopen bij small business stofontwerpers, patroonontwerpers en bedrijven die bewuste keuzes maken gericht op het milieu en duurzaamheid van de productie. Maar hoe kan ik aan deze dag, wat inmiddels al tot en met Cyber Monday duurt een invulling geven? Want hoe het ook zij, ik run een shop die spullen verkoopt en spullen worden geconsumeerd. Gelukkig door jullie met veel liefde en aandacht, waar iedereen dan weer blij van wordt!

Donatie voor Fashion Revolution en een naar keuze!

Dus YAY ik doe mee, maar dan mijn huidige sale (misschien nog aanvullingen van stoffen die genomineerd zijn als dead stock to be ;)) en verder niets. Okay tuurlijk geef ik jullie een klein cadeautje bij je bestelling, maar dat is een verrassing. Verder is het een gewone webshopdag dat duurt tot en met Cyber Monday. En van de omzet wil ik heel graag 10% doneren aan Fashion Revolution, een groot voorbeeld om de misstanden aan de kaak te stellen in de textielindustrie, oplossingen aan te dragen en een organisatie die bijdraagt aan de bewustwording. En jullie mogen een optie van een tweede organisatie of stichting, wat bijdraagt en/of past bij de visie van Ansje aanmelden. Dan zal ik de donatie verdelen over deze twee organisaties. Uiteraard mag je zelf ook rechtstreeks doneren! Ik heb nog even nagevraagd of ik een donatie knop kan toevoegen aan de shop, maar dat was niet mogelijk.

Dus kom maar door met jullie opties voor een tweede organisatie. Dankjewel!

Liefs Anouck

2 gedachten over “Black Friday, YAY or NAY?”

  1. Wow, wat goed geschreven Anouck! Zo open en eerlijk en precies zoals het is (vind ik dan).
    Persoonlijk vind ik het een absolute gekte en heb ik er nog nooit aan meegedaan. Sinds gisteren ook Single Day…what’s next?

Een reactie plaatsen